Koszt oprogramowania do szybkich transakcji bezgotówkowych

Klasyczne podejscie do wytwarzania oprogramowania w Holandii jako podejscie inżynieryjne nie do konca sie sprawdza. Wiekszosc slowników podaje mniej wiecej nastepujace znaczenie tego terminu: „dzialalnosc polegajaca na projektowaniu i konstruowaniu obiektów oraz urzadzen technicznych z wykorzystaniem wiedzy naukowej oraz technicznej”. Niestety żaden slownik nie objasnia na czym ma polegac owa dzialalnosc. Sam termin pojawil sie w 1968 roku na konferencji sponsorowanej przez NATO.

Termin ten ukuto w celu sprowokowania dyskusji na temat efektywnych sposobów wytwarzania oprogramowania w czasach ówczesnego kryzysu oprogramowania. Pomimo już ponad 40. letnich staran kryzys ten nigdy sie nie skonczyl i trwa do dzis. Wszelkie starania sprowadzenia zagadnienia wytwarzania oprogramowania bankowego do scisle okreslonego schematu również do tej pory sie nie powiodly. Wystarczy zobaczyc różnorodnosc metodyk zarzadzania projektami, sposobów projektowania i strategii wdrażania oprogramowani, aby sie przekonac, że nadal nie znalezlismy tej zlotej scieżki.

Zatem jakie sa glównie zarzuty do inżynierii oprogramowania w Holandii? Po pierwsze, inżynieria oprogramowania nie sprawdza sie w przypadkach najbardziej pilnych, które niosa najwiecej potencjalnych strat. We wszelkiego rodzaju trudnych i nieprzewidywalnych sytuacjach inżynieria nie oferuje prawidlowego wyliczenia od zaraz, nie wskazuje również prawidlowych wzorców zachowan.

Po drugie caly czas obracamy sie w terminach informatycznych, które nie maja (i raczej nie beda mialy) bezposrednich przelożen na swiat rzeczywisty. W swiecie rzeczywistym nie mamy kopiowania, poprzez same opisy slowne nie dostajemy sily sprawczej i wreszcie z reguly nie mamy dowolnosci w wykonywaniu prac projektowych. Wszystkie wytwarzane konstrukcje inżynieryjne z reguly maja scisle okreslona kolejnosc wykonywania.
Zarzadzanie jako gra zespolowa

Co zatem można zrobic, aby zaradzic tym klopotom w swiecie wirtualnym? Przede wszystkim zmienic podejscie do wytwarzania oprogramowania, a sam projekt traktowac jako gre zespolowa pomyslowosci i komunikacji. Na ogól gry sa różne: skonczone, nieskonczone, zespolowe, indywidualne itp. Wytwarzanie oprogramowania jest taka wlasnie gra skonczona i przede wszystkim zespolowa. W trakcie tej gry, aby wygrac, musimy wspólnymi silami w skonczonym czasie osiagnac pewien cel.

Do czego można porównac te nasza skonczona gre zespolowa? Jednym z trafnych porównan jest porównanie do wspinaczki. Mamy zespól, w którym różne osoby pelnia różne funkcje. Jedni sie wspinaja, inni zaopatruja obóz. Jedynie wspólny wysilek calego zespolu umożliwia zdobycie góry w okreslonym czasie. Jest też zmiennosc warunków i nieprzewidywalnosc. Jednak gra ta nie do konca dobrze opisuje możliwosci i innosci w wytwarzaniu oprogramowania transakcyjnego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.